Je business staat.
Je marketingplan is gereed.
Je content planning loopt.
Je boekhouding klopt.
En ja, je hebt ook (een paar) klanten.

Net nu je dacht klaar te zijn, bedenk je je ineens iets: netwerken!
🤔Oh ja, dat moet ook nog.

Veel ondernemers zien netwerken als een moetje

Ze stellen het uit, doen het erbij.
Maar weet je hoeveel kansen je dan laat liggen??

Want drie op de vier ondernemers komt aan zakelijke klanten via hun eigen netwerk.
Dat is 75%!

Kortom, tijd om van netwerken een prioriteit te maken.

“Maar ik kan helemaal niet netwerken!”

Roep je misschien heel hard.
Hoppa, daar is die belemmerende gedachte weer.
Natuurlijk kun je dat wel!
Beter dan je denkt.
Maar je moet wel uit je comfort zone durven stappen.

Laat je niet tegenhouden door angst.
Want als jij je niet laat zien, kunnen anderen jou ook niet leren kennen, toch?

Connecten zonder stress

Nieuwe connecties maken, zowel online als offline kan behoorlijk stressvol zijn.
Wat zouden ze van me vinden? Hoe verkoop ik mezelf?
Vooral als netwerken je niet van nature afgaat kan het groot en spannend voelen.
En dat is bij meer mensen dan je denkt!

Hoe zorg je nu dat je zonder klotsende oksels kunt netwerken?
Met deze 4 stappen heb je binnen no time jouw digitale kaartenbak gevuld.

Stap 1: Waar begin ik?

  • Leer kansen zien
    Netwerken kun je overal. Je maakt een praatje in de supermarkt. En voor je het weet kent die persoon iemand die precies naar “zo iemand als jij” zoekt.
    Wees je ervan bewust dat iedereen iets voor je kan betekenen. En vice versa. Je kunt jezelf hierop trainen. Dan ga je vanzelf meer inhaakmomenten herkennen.
  • Ga gericht op zoek
    Op heel veel plekken zijn netwerkbijeenkomsten of ‘open coffees’. Soms zijn ze gratis, soms alleen voor leden. Je kunt ze vinden via de bibliotheek, Facebook, LinkedIn, bij mede-ondernemers uit de buurt of zelfs in een lokale krant. Seats2Meet is ook een fijne (gratis) plek om andere ondernemers te treffen.

Stap 2: Het eerste contact

  • Wees oprecht geïnteresseerd in de ander
    Netwerken heeft eigenlijk weinig met verkopen te maken. Het draait om elkaar leren kennen, aftasten en vervolgens wel of geen relatie opbouwen. Het eerste contact is als een blind date. Je wilt elkaar leren kennen.
  • Stel vooral vragen
    Hoe scherper de vraag, hoe duidelijker het antwoord.
    De ander vindt het vaak heel fijn wanneer je doorvraagt.
    Want over je passie praten, dat wil iedereen wel.
  • Let op je lichaamstaal
    Zorg voor een open houding.
    Rechtop, schouders naar achteren.
    Je mind volgt je lijf.
    Neem dus een houding aan waardoor jij je sterk voelt.
  • Zenuwachtig?
    Geef jezelf iets te doen.
    Houd een kopje vast of laat iets zien aan de ander op je telefoon.
    En bedenk, die ander is misschien net zo zenuwachtig als jij.
    Dus waarom zou jij je druk maken?

Stap 3: Maak een blijvende indruk

  • Zorg dat je een power pitch klaar hebt!
    Je weet nooit wanneer jij jouw potentiële klant tegenkomt.
    Dus zorg dat je precies weet wat je wilt zeggen.
    Bereid een kick-ass power pitch voor en leer hem van buiten.
    Een collega van me heeft zelfs een klant binnen gehaald in een kroeg tijdens carnaval. Zou jij jezelf dan kunnen verkopen?
  • Neem contactgegevens mee
    Heb je net een heel leuk gesprek gehad met iemand, vergeet je in al je enthousiasme gegevens uit te wisselen.
    Je zult niet de eerste zijn die dit overkomt.
    Neem altijd visitekaartjes mee of link via social media.

🦋Tip: Via LinkedIn kun je een unieke QR-code krijgen die direct linkt naar je persoonlijk profiel. Leuk voor op je visitekaartje!

Stap 4: vergeet de follow up niet!

  • Know, like, trust
    Het eerste contact leggen vinden veel mensen spannend.
    Omdat je maar één kans krijgt om een eerste indruk te maken.
    Maar de follow-up is eigenlijk nog veel belangrijker.
    Want met je tweede en derde contactmoment ga je werken aan een relatie. Dan leg je pas echt de basis voor een goed netwerkcontact.

    Know-like-trust, weet je nog?
    Deze methode om klanten aan te trekken heeft vele aanhangers binnen de marketing. En niet voor niets. Want het werkt.Zeker ook bij netwerken.

  • Binden door waarde te bieden
    Waardevolle contacten opbouwen kan alleen als je iets van jezelf laat zien.
    Wanneer je investeert in de opbouw van je relatie.
    Door mee te denken, te sparren, nuttige artikelen te delen, contacten aan te dragen.

    Value First.
    Daarmee laat je zien: “Hey, ik vind jou interessant”.

  • Blijf in beeld
    Hoe leuk het gesprek ook was, wanneer je daarna niets meer van je laat horen is je potentiële relatie snel bekoeld.
    En wat had je ook alweer afgesproken met elkaar?

    Zorg dat je thuis een paar aantekeningen maakt.
    Over die ander, zijn werk, wat hij of zij belangrijk vindt.
    Trefwoorden als haakjes bij volgende gesprekken.
    Stuur dan na een paar weken een berichtje.
    Gewoon om te laten weten dat je de ander niet vergeten bent.
    Grote kans dat die ander het heel attent vindt.
    LIKE! 😄

Netwerken is zaadjes planten

Je investeert in een goed contact, laat vallen wat je doet en wat voor soort klant je zoekt.
Dan is het wachten.
Wachten en water geven tussendoor.
Waarde bieden.
En op een dag zal je oogsten.
En moet je dan eens opletten wat voor mooie dingen er op je pad komen! ☺️

Enthousiaste & ondernemende groet,

 

Gratis online trainingen

Wil jij succesvol starten of doorgroeien met jouw online bedrijf? Meld je dan gratis aan voor een van mijn online trainingen. Het is een online presentatie waarin ik je leer en inspireer hoe jij jouw volgende groeistap maakt. En je kunt al je vragen aan mij persoonlijk stellen. Tof hè?! Ik kijk ernaar uit je online te ontmoeten!

Je favoriete online professionals

Je kan een lijst van deze professionals naar jezelf mailen.