Zakt je de moed al in de schoenen als je de reacties bekijkt op een vraag om hulp van een ondernemer op Social Media? Je vindt dat je nu niet meer kan reageren, je bent nu al 1 van de 100, terwijl de aanvraag van de ondernemer nog geen 24 uur geleden is geplaatst. Laat maar, je hebt geen zin om de strijd aan te gaan. Want wat maakt jou nu beter dan een andere virtueel assistent?

Raap je moed bijeen

Niet bij de pakken neer gaan zitten. Ik laat jou zien hoe je nog voordat de ondernemer zo’n dergelijke vraag plaatst op Social Media kunt zorgen dat de ondernemer voor jou kiest, zonder dat je de strijd met nog 99 andere VA’s moet aangaan.

De key is je te onderscheiden van de rest

Maar hoe doe je dat? Als je goed kijkt naar andere virtueel assistenten zeggen ze eigenlijk allemaal hetzelfde. Het levert de ondernemer meer tijd op, zodat de ondernemer voortaan kan doen wat hij/zij het liefste doet. Vooral de tijd die het de ondernemer oplevert komt het meeste terug in allerlei teksten van virtueel assistenten. Het is dus zaak dat je wat anders gaat zeggen om ondernemers aan jou te binden.

Kijk anders eens naar grote bedrijven

Postorderbedrijven zijn er in allerlei soorten en maten, maar neem nou eens CoolBlue.
Ze zijn niet de goedkoopste, maar ze staan er wel om bekend dat ze klantvriendelijk zijn en ze leveren persoonlijke aandacht. Hun motto: “alles voor een glimlach” en op hun website zie je dan ook echt alleen maar glimlachende mensen.

Voor je bekendheid in de markt heb je verschillende invalshoeken. Je kunt jezelf bijvoorbeeld neerzetten als de beste, de grootste, de eerste of de meest vriendelijke. Of ga je meer specialiseren als de enige virtueel assistent die… en kies een speciale niche of ga doen wat niemand anders doet.

Symbool en/of slogan

Wat je ook enorm gaat helpen is een symbool te kiezen waar je mee naar buiten treedt. Voor mij is dat de vlinder die symbool staat voor de transformatie die mijn klanten, ambitieuze moeders, ondergaan nadat ze bij mij de opleiding hebben gevolgd.

Als je kijkt naar een groter bedrijf dan denk je bij Bol.com vast al aan het dikke ronde blauwe mannetje. En je kent vast ook wel de symbolen van Apple, Mercedes Benz en Nike. Of bij de Jumbo supermarkt denk ik aan: “Hallo Jumbo”, jij ook?

En wat dacht je van die 3 eenvoudige strepen van Adidas. Overal in de kleding vind je ze terug en natuurlijk ook in hun logo. Ze vormen een berg die symbool staat voor de uitdaging die een sporter staat te wachten om zijn/haar doelen te behalen.

Zo zie je maar weer. Aan creativiteit geen gebrek. En zie het grotere geheel; via welk symbool kun jij jouw boodschap de wereld in brengen en waarom doe je dat met dat symbool?

Laat het voor jou werken

Zo zorg je er niet alleen voor dat je je onderscheid, maar je zorgt zelfs voor Social Proof. Mensen leren jou kennen aan de hand van dit symbool en zodra een ondernemer iemand nodig heeft, zal hij/zij eerst te rade gaan bij zijn/haar netwerk. Kom jij of jouw symbool voor in de gedachten van die persoon, dan zal deze persoon jouw naam noemen en hoeft de ondernemer niet eens een vraag uit te zetten op Social Media.

Mocht dit toch gebeuren, dan zorgt zijn/haar netwerk er wel voor dat jouw naam genoemd wordt in de reacties. Grote kans dat de ondernemer jou uitnodigt voor een gesprek.
Nog een bijkomend voordeel: je komt er eerder achter dat zo’n aanvraag geplaatst is, want via een tagbericht kom je te weten dat de ondernemer jou nodig heeft.

Idee? Actie!

Brainstorm dus over hoe jij jezelf naar die expertstatus krijgt. Laat je inspireren en schrijf de ideeën die je hebt direct op. Zorg ervoor dat je niet in de ‘ja maar’-stand komt, maar blijf schrijven. Opeens heb je een fantastisch idee en voer dit idee direct uit. Hang er een actie aan, bijvoorbeeld verwerk het symbool in je logo en vermeldt je slogan bij iedere Social Media-uiting.

Hoe kunnen jouw klanten jouw onderscheiden van de rest? Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat hieronder je reactie achter.

Handtekening

Gratis webinar

Wil jij nog voordat je begint met jouw VA-bedrijf, een shift maken? Of wil jij een shift maken met jouw bestaand VA-bedrijf? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar. Het is een online presentatie waarin ik je leer hoe jij jouw business een boost geeft. En je kunt al je vragen aan mij stellen.

Pin It on Pinterest

Share This