Je bent net gestart (of nog aan het oriënteren) als online business expert en je bent benieuwd hoe jij je klant het beste helpt bij het groeien van zijn bedrijf. Ga dan samen op zoek naar groeikansen.

Investeer in kennis

Toen ik net startte als online business expert zag ik dat veel ondernemers kansen lieten liggen om te groeien. Ik had echter te weinig kennis om hen goed te helpen. Maar ik zette door omdat ik zo graag wilde bijdragen aan de groei van hun bedrijf.

Daarom ben ik gaan investeren in nieuwe kennis op het gebied van o.a. online marketing. Ik wist wel iets van marketing, maar voelde mezelf nog een ‘groentje’. Ik wilde meer weten. Veel meer! En van een nog hoger niveau. Mijn nieuwsgierigheid was groot en mijn energielevel steeg van nieuwe kennis opdoen. Daardoor zelf beter worden én tevens anderen helpen met hun groei; mijn geluk kon niet meer op.

Die nieuwe kennis ben ik steeds meer gaan toepassen in mijn eigen bedrijf en die van mijn klanten. ‘Learning by doing’ is de meest leuke en efficiëntste manier van groeien. En mijn klanten vonden dat echt fantastisch. Ze hadden helemaal geen tijd om nieuwe specialistische kennis op te doen. Zij zijn goed in wat zij doen en met de ‘randzaken’ willen ze zich helemaal niet bezighouden. Een ondernemer laat daardoor prachtige groeikansen liggen. Ze beseffen niet hoe belangrijk deze onderdelen in hun business zijn. Zou het niet geweldig zijn als jij, als online business expert, ervoor zorgt dat zij die kansen wel kunnen pakken?  

Hoe pak je die kansen?

Allereerst zorg je ervoor dat jouw klant een continue stroom aan klanten krijgt. Je start met de basis en dat is het helder krijgen van de doelklant. Op welke klanten wil het bedrijf zich richten? Waar bevinden de klanten zich? Daaromheen stel je een marketingplan op in duidelijke taal. Zo begrijpt jouw klant het ook en verzand je niet in vaktaal. 

Een strategisch doordracht plan is daarbij ontzettend belangrijk. Deze strategie bedenk jij samen met je klant. Via welke wegen ga je de potentiële klanten bereiken? Welke taal ga je precies spreken zodat de doelklant zich aangesproken voelt? Welke acties zetten jullie in om de klanten naar het bedrijf toe te trekken? Dit en nog veel meer giet je in een plan. Maar wel een ‘KIS’-plan. Dus Keep It Simple. Geen ingewikkelde ‘shit’. Nee, simpel en duidelijk. Werkbaar en wendbaar zodat het ook snel is bij te stellen. Zorg ervoor dat dit strategische plan consequent wordt ingezet en jouw klant in de actiestand blijft. Want dat is vaak ook nog een uitdaging.

Testen, meten en aanscherpen

Als de strategie consequent wordt uitgevoerd, dan ga je testen en meten. Wat gaat goed? Waar kun je dus ‘meer’ van doen? En wat gaat minder goed? Want dat schaaf je bij. Het is niet zo dat als je één keer zaait, je direct kan oogsten. Nee, het is blijven zaaien en dan zal de oogst steeds groter en beter worden. Een heel leuk spel als je het mij vraagt. Want het is super om resultaten te zien van iets waar jullie samen aan hebben gewerkt. Je krijgt dan echt eer van je werk.

Het kan voorkomen dat je je klant wellicht moet coachen. Vaak moeten ondernemers stappen in hun online zichtbaarheid zetten die ze niet gewend zijn. Dat is nieuw en ligt soms ook buiten hun comfortzone. Daarvoor hebben ze jou als online business expert nodig. Je adviseert en denkt mee en coacht waar nodig. Een positieve sparringpartner en stok achter de deur om door te pakken. Dat ben je!

Expertstatus opbouwen

Ik vond het altijd superleuk om te onderzoeken: Wat kunnen we nog meer doen? Hoe kunnen we nog meer klanten aantrekken? Hoe kunnen we verder groeien, efficiënter werken en professionaliseren? Hoe krijgen we expertstatus in de markt? Klanten vonden het geweldig dat het mijn drive was om hun te laten groeien. Daarom werden ze snel klant en bleven ook klant omdat hun business soms wel in een jaar met meer dan 200% groeide. Daardoor bouwde ik ook mijn eigen expertstatus op waardoor nieuwe klanten als vanzelf naar mij toe kwamen. En heel eerlijk, ik had dat vooraf niet gedacht dat ik dit in mij zou hebben om ondernemers hierbij te helpen. Een mooi bewijs dat je in korte tijd zelf enorm kan ontwikkelen en hard kan groeien. 

Je bent echt goud waard als je ondernemers hiermee helpt, meedenkt met de strategie en gedreven bent om te zorgen dat het in de uitvoering ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Want daar stokt het vaak. Ondernemers hebben de meest fantastische ideeën maar het ontbreekt aan daadkracht om het neer te zetten. En daar zijn online business experts voor nodig.

Dus als jij aan gaat van groei, dan weet ik zeker dat dit je enorm gelukkig maakt, net zoals dat bij mij het geval was. Dus investeer in jezelf. Groei en laat andere ondernemers mee groeien. Ervaar voldoening en waardering door het 100% inzetten van je (verborgen) talenten. En bovenal, geniet van het online werken en de vrijheid die je ermee krijgt.

 

Gratis online trainingen

Wil jij succesvol starten of doorgroeien met jouw online bedrijf? Meld je dan gratis aan voor een van mijn online trainingen. Het is een online presentatie waarin ik je leer en inspireer hoe jij jouw volgende groeistap maakt. En je kunt al je vragen aan mij persoonlijk stellen. Tof hè?! Ik kijk ernaar uit je online te ontmoeten!

Pin It on Pinterest

Share This