“Hoe kom je aan je klanten?” Dat is een vraag die ik heel vaak hoor als ik in gesprek ben met aankomende virtuele assistenten of virtueel assistenten die al een eigen VA-bedrijf hebben.
Als aankomend VA verlang je naar genoeg leuke klanten zodat je er een goed inkomen mee verdient en je met je gezin extra leuke dingen kunt doen. En zodat je jezelf ook verder kunt ontwikkelen als ondernemer. Je kennis en kunde is namelijk jouw ‘goud’.
Up to date blijven van de ontwikkelingen in de markt is essentieel. De markt verandert snel. Daarin meegaan is belangrijk, zo niet broodnodig, om succesvol te blijven. Stilstaan is doodgaan. En dat klopt. Kijk maar naar bedrijven zoals Kodak en de Free Record Shop. Meegaan in het ‘digitale tijdperk’ en de ‘customer obsessed’ tijdperk (waarin de klant centraal staat) draagt eraan bij dat je een ‘gezond’ bedrijf houdt.
En laten we eerlijk zijn, het is heel leuk om mee te gaan met deze ontwikkelingen. Saai achter de geraniums zitten, daar word jij echt niet blij van, dat weet ik zeker! Uitdaging en voldoening krijgen dat wil je. Je wilt de energie in je lijf aan alle kanten voelen stromen omdat je een belangrijke bijdrage levert voor je klant.
Ik zie VA’s in de markt worstelen met het opzetten van een goedlopend bedrijf. En dat is zo zonde. Want er liggen zo veel kansen in de markt. En dat terwijl het grootste gedeelte van de mensen nog niet eens weet van het bestaan van de VA. Een enorme groeipotentie ligt er dus omdat de vraag alleen maar zal stijgen de komende jaren.
Het beroep is namelijk niet voor niets uitgeroepen tot een van de beroepen van de toekomst (nationaleberoepengids.nl)! Super zonde is het dan als je deze kans laat liggen.
Dat er bewijzen zijn dat er genoeg vraag is blijkt wel hieruit:
Sietske is onlangs gestart als VA en is tevens in mijn opleiding gestapt om een goede fundering neer te leggen voor haar bedrijf. Ze is nog maar net gestart met de opleiding, of ze wordt al aan alle kanten overspoeld met aanvragen! Ondernemers zitten te springen om goede VA’s!
Hoe zorg je er nou voor dat jou dit ook lukt? Daarvoor zijn een aantal punten belangrijk:
- Zet een sterke fundering neer
- Geef waarde
- Bouw vertrouwen op
Zet een sterke fundering neer
Een huis bouwen op los zand is gedoemd om in te storten. Een bedrijf opzetten zonder fundering is onmogelijk. Een aantal punten zijn daarin belangrijk:
- Je fundering bestaat uit het kiezen van jouw doelgroep. Voor wie wil jij graag werken? Van wat voor soort klanten word jij ontzettend blij? Beschrijf deze ideale klant. Dat geeft je een beter beeld. Wat doen zij met hun bedrijf, wat denken zij, hoe komen zij over op anderen, hoe gaan zij met mensen om etc.
- Kies de taken die jij wil doen. Met welke werkzaamheden ga jij ze helpen? Welke taken kun jij uit hun handen nemen? Waarin wil je graag meedenken?
- Zorg voor een helder dienstenaanbod. Hoe ga jij jouw diensten aanbieden? Welke vormen passen bij jou? Losse uren, maandelijkse uren, projecten of bied je jouw diensten in de vorm van een product aan?
Als je dit helder hebt, formuleer je jouw boodschap die jij de wereld in brengt. Zodat mensen die jij spreekt, goed onthouden wat jij doet met jouw bedrijf. Een boodschap die makkelijk te begrijpen is voor anderen, ook als ze nog nooit van de term VA hebben gehoord. Je wil namelijk mond-tot-mond reclame. Dan is deze fundering cruciaal.
Geef waarde
Ondernemers willen samenwerken met professionals die waardevol zijn. Ja, ook jij bent waardevol! Al denk je nu misschien, dit gaat niet over mij. Ik heb nog niet genoeg kennis en ervaring om dit te kunnen doen. Bullshit! Je hebt ontzettend veel capaciteiten in huis die waardevol zijn. Ja, ook jij. Waarde zit namelijk ook in het:
- Gedreven en passievol zijn
- Initiatief nemen
- Goed kunnen plannen en organiseren
- Overzicht houden
- Focus houden om doelen te behalen
- Meedenken met anderen
- Nieuwsgierig en leergierig zijn
- Verantwoordelijkheid tonen
- Hoge kwaliteit willen leveren
De meeste VA’s die starten beginnen onderaan de ladder. Ik had dat precies zo. Bijna alles was nieuw voor mij qua kennis. Maar wat ik wel in huis had, waren de bovenstaande punten. Ik stelde mij op als leerling en was daarin transparant naar (potentiële) klanten toe. Vanaf dag 1 groeide mijn bedrijf en stukje bij beetje groeide mijn kennis die ik te delen had met klanten. Daarmee bouwde ik een prachtig bedrijf uit. En jij kunt dat ook!
Bouw vertrouwen op
Mensen doen zaken met mensen. Op het moment dat ze jou vertrouwen, dan pas gaan ze zaken met je doen. Hoe bouw je nu vertrouwen op?
Dat doe je met de ‘Know-Like-Trust’ methode. Je laat ondernemer eerst aan je ‘snuffelen’. Als ze dan kennis met je gemaakt hebben en ze je een beetje kennen, dan gaan ze je leuk of niet leuk vinden. Wanneer ze je leuk vinden dan ben je toe aan de laatste fase en dat is dat ze je gaan vertrouwen.
Mensen zijn van nature altijd bang om iets te verliezen. Als jij ze waarde geeft (in welk opzicht dan ook) dan gaan ze je vertrouwen en verdwijnt de angst om te verliezen.
Een van de eerste stappen die je het beste neemt is in gesprek gaan met ondernemers. Wees nieuwsgierig naar hoe het met hun business gaat. Waar worstelen zij mee? En denk met ze mee. Bied waarde. En wat ook bijdraagt zijn referenties ofwel testimonials van bijvoorbeeld oud-collega’s waarmee je eerder hebt samengewerkt. Zet ze op je site, laat zien wat anderen van jou vinden.
Je moet vertrouwen opbouwen zo zien:
Je bent op stap met vriendinnen en geniet van de heerlijke muziek en het dansen op de dansvloer. Er stapt een man de kroeg binnen, loopt naar je toe en pakt je hand vast. Hij knielt op zijn knieën, maakt een doosje open met een prachtige ring en vraagt je ten huwelijk. Zou je ‘JA’ zeggen? Hmmmm dacht het niet….. 🙂 Zo werkt het precies in het ondernemerschap. Laten we eerst maar een keer kennismaken en afspreken denk je dan. Dat lijkt een logischere stap 😉
Het vinden van potentiële klanten is, als je het mij vraagt, eigenlijk niet zo’n big issue. Het zit hem veel meer in deze punten. Werk hieraan, zet je fundering neer en bouw jouw droomkasteel!
En wil je hulp bij het bouwen van jouw droomkasteel? Let me know. Ik zet mijn handen graag samen met jou in de klei 🙂
7 Geheimen om succesvol te starten als Virtueel Assistent
Ontdek hoe jij als ambitieuze moeder een winstgevend bedrijf opbouwt in de tijd dat het jóu uitkomt.
Hallo Danielle,
Bedankt voor jou video. Ik heb meegedaan aan jou laatste webinar van 14 Februari.
Ik ben zeer geïnteresseerd maar worstel met een punt, namelijk als er genoeg klanten in Nederland en België zijn die geïnteresseerd zijn in een voornamelijk Engelstalige VA. Ik kan ook NL spreken, schrijven etc maar niet vloeiend genoeg om op een hoog niveau te presenteren.
Ik ben van mening dat er een goed vijver van klanten moeten zijn binnen NL en België bijv ivm met tarieven, wettelijke plichten etc want er zijn ook genoeg andere VA’s in andere landen.
Wat is jou mening hierover?
Hi Linda,
Ik geloof dat er voor iedere doelgroep klanten zijn, als je ze maar op de juiste plek en manier bereikt.