Als ik zeg branding, wat zeg jij dan? Vaak denken we dan aan foto’s, huisstijl, lettertype en kleuren. Maar branding begint allereerst bij jezelf, bij je hart.
Dus ga eerst op onderzoek uit: wie ben ik en waar sta ik voor? Dat is heel belangrijk. Want wanneer je deze vragen kunt beantwoorden zet jij jouw bedrijf veel sterker in de markt. Probeer maar!
Om je op weg te helpen heb ik een roadmap gemaakt. Volg de stappen en je weet zeker dat je een GEDEGEN basis hebt voor je branding. Dit zijn ze:
1. Maak een waardenlijstje
Je gaat eerst je merkwaarden bepalen. Welke eigenschappen of waarden omschrijven jou het beste? Bijvoorbeeld: professioneel, vriendelijk, betrokken, persoonlijk, ambitieus, resultaatgericht, gedreven, noem het maar op. Google maar eens op merk- of kernwaarden en je ziet een hele lijst. Waar sta jij voor? Kies er 10 uit die perfect bij je passen. Streep er daarna nog 5 weg. Welke houd je over?
2. Wat maakt jou uniek?
Vervolgens ga je kijken naar jouw ‘unique selling points’, je USP’s. Dit zijn de punten die jou zo bijzonder maken. Waarmee je je onderscheid van de rest.
“Oei dat vind ik wel moeilijk hoor!”
Snap ik. Voor jezelf is dit vaak heel lastig te bepalen, omdat je in de bubbel van je eigen referentiekader zit. Objectief naar jezelf kijken kan niemand.
Dus maak het jezelf gemakkelijk en vraag het aan de mensen om je heen.
Kies 10 mensen uit van wie je feedback wilt: vrienden, (ex)collega’s, opdrachtgevers. Vraag hen wat zij zo bijzonder aan jou vinden. En noteer dan ook meteen wat je verbeterpunten zijn. Dat is superinteressant om te horen! Want als ondernemer wil je natuurlijk alleen maar beter en beter worden.
De VA’s die ik train zeggen vaak dat ze het zo herkenbaar en verassend vinden wat anderen teruggeven. En heel fijn om terug te krijgen. Dus DOE HET NIET ALLEEN, want dan doe je jezelf tekort.
3. En dan…je ideale klant
Voor wie wil jij werken? Soms weet je het al meteen. Je wilt aan de slag in die of die branche of met een bepaald type mensen, zoals ambachtslieden. Maar weet je dit nog niet dan is dat niet erg. Hoe langer je bezig bent, hoe meer richting je daarin krijgt. Lees anders eens deze tips om je ideale klant te vinden.
Wat je wel altijd weet is hoe jouw ideale klant eruit ziet. Beschrijf hem of haar eens als een echt persoon. Hoe staat zo iemand in het bedrijf? Wat vindt hij/zij belangrijk? Hoe gaat de samenwerking? Het is belangrijk om goed in kaart te gaan brengen voor wie jij wilt werken en bij wie jij je prettig voelt.
Want als jij dit weet, kun je dit OOK AAN DE BUITENWERELD VERTELLEN.
En dan kunnen jouw ideale klanten je ook vinden!
4. Ik beloof…
Je weet nu kernwaarden, je USP’s en je ideale klant. Nu ga je nog een stap verder, je merkbelofte. Wat ga JIJ voor je klanten realiseren? Waar ga je ze bij helpen?
Stel je zet op je website: “Ik beloof jou dat jij met mijn samenwerking sneller stappen gaat zetten en grotere resultaten behaald, of dat je meer zichtbaar in de markt bent en daardoor meer klanten aantrekt”.
Dat klinkt misschien heel eng en HET IS OOK NOGAL WAT om dat op je site te zetten.
Toch kun je het beter wel doen!
Weet je waarom? Omdat jij altijd gaat voor de beste resultaten. Je wilt jouw klant verder helpen en zet je daarvoor in. En dat mag iedereen weten toch? Dus waarom niet hardop zeggen?
Misschien denk je wel: “maar dat kan ik helemaal niet waarmaken”. Ja, het klopt dat niet altijd alles lukt. En dat is helemaal niet erg. Dat hebben we allemaal wel eens. Gewoon ervan leren en volgende keer weer opnieuw proberen.
Juist als het eng en spannend is voel je dat je het maximale uit jezelf aan het halen bent. Je stretcht jezelf. SUPERKNAP! Dan ben je aan het groeien.
Dus ook hier, kom uit je comfortzone. Schrijf duidelijk op waar jij voor staat en doe je merkbelofte. Wat beloof jij jouw klanten?
5. Benoem je WHY
Het allerbelangrijkste voor jezelf om te weten is: waar doe jij het voor? Waarom help jij dit type klanten? En waarom wil je samen met hen groeien? Dit antwoord motiveert je in mindere tijden en laat aan anderen zien wat jou drijft. Een ondernemer werkt samen met jou, als persoon. Je ‘WHY’ vertelt je verhaal, wie je bent en wat je belangrijk vindt.
Tip: vermeld je ‘WHY’ ook op je website bij de ‘onder ons’ paragraaf.
Het is best lastig je waarom te vinden. Maar je zult er zeker veel aan hebben. Worstel je nog met deze vraag, lees dan eens mijn blog “Wees eerlijk, weet jij je WHY?” voor inspiratie.
6. Daar zijn ze: de lettertypes en kleuren
Na dit alles komen we dan eindelijk aan bij de fotografie, je lettertypes, je logo, je kleuren. Dat alles samen vormt de buitenkant. En die moet matchen met wie jij echt van binnen bent. Matchen dus bij jouw antwoorden op de eerste 5 stappen.
Als het voelt als een tweede jas, dan zit je goed!
7. Laat jezelf zien!
Na al dat die lastige vragen en keuzes van de eerste 6 stappen zou je bijna vergeten waar het om gaat: jezelf zichtbaar maken.
ZOWEL ON- ALS OFFLINE.
Dus zorg ervoor dat je je woord verspreidt en dat je het consistent doet. Vertel steeds dezelfde boodschap over alle kanalen heen. Praat over je expertise. Kies een aantal vaste onderwerpen, je peilers, en schrijf daar steeds over. Het hoeven geen 10 onderwerpen te zijn. Maak het jezelf niet te moeilijk. Kies er drie en houd daarin de focus. Wanneer je consistent bent weten anderen steeds beter waarvoor ze bij je terecht kunnen. En zo word je vanzelf een expert!
Dit waren alle stappen. Ik hoop dat deze roadmap je helpt om je branding in kaart te brengen. Heb je er iets aan? Ik vind het supertof als je me dit laat weten en hieronder een reactie achterlaat.
Gratis webinar
Wil jij nog voordat je begint met jouw VA-bedrijf, een shift maken? Of wil jij een shift maken met jouw bestaand VA-bedrijf? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar. Het is een online presentatie waarin ik je leer hoe jij jouw business een boost geeft. En je kunt al je vragen aan mij stellen.