Startende ondernemers slaan deze stap vaak over en dat is ontzettend jammer, want daardoor laten ze grote kansen liggen. Want voordat je start met je bedrijf is het ontzettend belangrijk om marktonderzoek te doen.

Leer de markt kennen

Hoe wil je nu je diensten gaan aanbieden in de markt als je niet weet wat de vraag in de markt is? Je wilt jouw aanbod afstemmen op de vraag die in de markt ligt. Tijdens een marktonderzoek denk je na over wat goed gaat en waar kansen liggen binnen het bedrijf. Superbelangrijk dus, want vaak richt een ondernemer zich alleen maar op de problemen en niet op de oplossingen. Als virtueel assistent kun jij daarin meedenken. Leer de ‘Sweet Spot’ herkennen.

Sweet Spot

Om jouw ‘Sweet Spot’ te vinden zijn drie zaken belangrijk:

  • Welke kennis en vaardigheden heb je al in huis?
  • Wat is je passie en wat wil je nog ontwikkelen?
  • Wat is de vraag in de markt?

Ga die ‘Sweet Spot’ ontdekken. Want waar jouw kennis, passie, doelen en de vraag in de markt elkaar raken, ligt jouw kracht en de groeimogelijkheden voor jouw bedrijf.

Jij weet al wat je in huis hebt aan vaardigheden en kennis. Het is vaak meer dan je denkt. De schat aan ervaring die je hebt opgedaan ga je gebruiken om jouw klant te helpen.

Misschien weet je ook al wat jouw passie is, waar jij blij van wordt. Als je dat nog niet helemaal helder hebt komt dit gaandeweg, vertrouw daarop. Zet voor jezelf op een rij waar jij je nog verder in wilt ontwikkelen en wat nieuwe doelen voor je zijn.

Als derde ga je kijken wat de vraag in de markt is, want hoe wil je je diensten gaan aanbieden als er geen vraag is in de markt? Gebruik marktonderzoeken om uit te vinden waar jouw klanten hulp bij kunnen gebruiken.

Marktonderzoek doen

Marktonderzoek doen is cruciaal. Maar hoe doe je dat, de markt onderzoeken? Wat wil je van klanten weten zodat jij de juiste informatie krijgt waar je mee verder kan? In een goed marktonderzoek komen drie belangrijke elementen aan bod:

  • Wat is het probleem van je klant?
  • Wat is de consequentie die het probleem met zich mee brengt?
  • Wat is het resultaat en het verlangen van je klant?

 

Het probleem

Je wilt dus allereerst weten waar klanten mee worstelen? Wat irriteert ze? Waar liggen ze wakker van? Wat vinden ze niet leuk? Waar ergeren ze zich aan? Soms weten ze al waar ze mee aan de slag zouden willen, soms blijft het wat vaag. Vraag dan door, net zo lang totdat je helder hebt waar je klant mee zit.

De consequentie

Als je weet wat het eigenlijke probleem is en dat helder hebt kun je de volgende vraag stellen. Wat is de consequentie van het probleem als dat niet wordt opgelost? Wat gebeurt er dan? Wat gebeurt er dan met hem of haar? Wat gebeurt er met zijn of haar familie of relaties? Wat gebeurt er met de financiën? En wat gebeurt er met de status van jouw klant? Deze zaken zijn essentieel om te weten. De consequentie geeft aan waar de klant ruimte zoekt, wat zijn of haar waardes zijn en wat echt belangrijk is.

Het verlangen

Dan kom je bij het verlangen van je klant. Wat is het resultaat dat ze wensen? Hoe willen ze zich dan voelen? Hoe willen zichzelf zien ten opzichte van hun relaties? Hoe willen ze zichzelf zien ten opzichte van hun status? Het verlangen maakt dat klanten doelen willen stellen, dat ze ergens naar toe willen werken. Ze hebben een droom. Vanuit het verlangen kun je concrete stappen zetten om die dromen te verwezenlijken. Probeer altijd door te vragen naar wat het diepste verlangen is. Als je doorvraagt krijg je de juiste antwoorden. Je komt bij de behoefte die achter het verlangen ligt. Je komt bij de kern.

Jouw eigen marketing

Met de juiste antwoorden vanuit het marktonderzoek kun je aan de slag met je eigen marketing. De woorden van jouw klant zijn herkenbaar. Het zorgt ervoor dat zij weer daarop kunnen aanhaken. Als je taal van jouw klant spreekt, spreek je ook andere potentiële klanten aan. Door marktonderzoek te doen leer je die taal te spreken. Je weet wat klanten bezighoudt, waar ze tegenaan lopen en waar ze kansen zien. Als jij daar goed op inspeelt in jouw eigen marketing, zorg je dat klanten zich gehoord en gekend voelen.

De kern

Het is al meerdere malen genoemd, maar het is dan ook belangrijk. Als je marktonderzoek doet, vraag dan door. Niet elk antwoord is een echt antwoord. Probeer nog een vraag te stellen waardoor de klant dichter bij de kern van het probleem komt. De echte behoefte ligt vaak achter het eerste verlangen. Dus als je een antwoord krijgt, vraag dan: wat maakt dat dat dan zo belangrijk is voor je? En wat nog meer? Steeds als ze een antwoord geven, kun je best vragen: en wat nog meer? Dus vraag door en blijf doorvragen, dan kom je echt steeds verder tot de kern.

En jij?

Heb jij al marktonderzoek gedaan of ben je het eventueel van plan om dat te gaan doen na het lezen van dit blog? Hou dan deze stappen aan: onderzoek wat de behoefte is in de markt, ga op zoek naar de ‘Sweet Spot’ en gebruik de woorden van jouw klant in je marketing. Ik ben heel erg benieuwd naar jouw resultaten; je kunt het me laten weten onder dit blog.

 

Handtekening

Gratis webinar

Wil jij nog voordat je begint met jouw VA-bedrijf, een shift maken? Of wil jij een shift maken met jouw bestaand VA-bedrijf? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar. Het is een online presentatie waarin ik je leer hoe jij jouw business een boost geeft. En je kunt al je vragen aan mij stellen.

Je favoriete online professionals

Je kan een lijst van deze professionals naar jezelf mailen.