Ben je net gestart met je bedrijf?
Oh jee, die eerste klanten zijn het moeilijkst.
Maar ook wanneer je na een aantal langdurige samenwerkingen ineens op zoek moet naar nieuwe klanten kan het even spannend zijn.
Want waar begin je?
Een krachtige manier om aan klanten te komen is via via
Eigenlijk ook heel logisch. Want wat doe je zelf wanneer je op zoek bent naar iemand die je helpt met je business? Of je wilt een coaching of training die jou echt verder helpt?
Dan vraag je ook eerst in je omgeving naar goede ervaringen.
Netwerken is dus heel belangrijk.
Maar ik kan helemaal niet netwerken!
Natuurlijk wel! Iedereen kan het leren.
Maar je moet wel even uit je comfort zone stappen.
In mijn blog leer netwerken als een pro geef ik je een aantal handvaten.
Van connectie naar klant
Dat is wat je wilt.
Met deze tips haal jij potentiële klanten binnen vanuit je eigen achterban:
1. Gebruik je hele netwerk
Om het maximale uit al je connecties te halen is het handig dat de juiste mensen weten wat jouw expertise is en wat voor klant je zoekt.
Dit kun je heel praktisch oplossen.
- Breng je netwerk in kaart
Schrijf eens voor jezelf op welke groepen je kent, zowel online als offline. Denk aan familie, vrienden, oud-collega’s, mede-cursisten, bezoekers van je website, connecties op LinkedIn, mensen uit de buurt die je vaker spreekt. - Wees kritisch
Maak een schatting van iedere groep hoe waarschijnlijk het is dat deze jou klanten op gaat leveren. Kijk bijvoorbeeld naar waar jouw eerdere klanten vandaan kwamen. Of hoe bevriende ondernemers in hetzelfde vakgebied aan hun klanten zijn gekomen. Geef iedere groep een cijfer van 1-10. - Bekijk je top 3
Weet iedereen in deze groep wat je te bieden hebt? En heb je met iedereen recent contact gehad? Zo nee, stuur dan eens een berichtje. Laat het ze weten. Want hoe kunnen anderen iets voor jou vinden als ze niet weten wat je zoekt? - Optimaliseer
Levert een groep je toch minder leads op dan je dacht?
Probeer dan een andere groep uit je netwerk. Net zolang tot je helder hebt welke groepen voor jouw business het meest waardevol zijn. Want dat zijn de connecties die je zeker warm wilt houden.
2. Relaties vragen aandacht
Een grote lijst volgers op LinkedIn zegt niets over de kwaliteit van je netwerk.
Je hebt meer aan 200 goede connecties met wie jij nog regelmatig contact hebt.
Dan aan 600 mensen die je al jaren niet meer gesproken hebt.
- Wie is belangrijk voor je business?
Maak een zorgvuldige schifting.
Want je kunt jouw aandacht en tijd maar één keer verdelen.
Op=op.
3. Herken potentiële leads
Een artikeltje delen of een keer koffiedrinken is prima om een relatie warm te houden.
Maar hoe maak je nou de stap naar het genereren van leads?
- Zorg voor een krachtige pitch
Het begint met duidelijk kunnen verwoorden wie je bent en wat je te bieden hebt. Hoe scherper jij je kunt uitdrukken, des te gerichter kan de ander een link leggen met wat speelt in zijn of haar netwerk.
? Zoals die ondernemer die laatst nog aangaf iemand te zoeken om meer structuur aan te brengen in haar bedrijf!
? Zo heb je altijd jouw kick-ass power pitch klaar! - Zie verkopen als echt connectie maken
Als je een gladde autoverkoper voor je ziet bij het woord sales, dan snap ik dat je het lastig vindt om een verkoopgesprek aan te gaan.
Maar goede sales is niets anders dan oprecht geïnteresseerd doorvragen en meedenken.
Waar loopt die ander tegenaan? Waarom?
Hoe zou je dit kunnen omdraaien en wat levert het dan op?
Wil je meer houvast hoe je een goed salesgesprek voert, zonder nep over te komen? Lees dan mijn blog over hoe je goed kunt verkopen.
4. Eerst zaaien dan oogsten
Ik zeg altijd ondernemen is zaadjes planten. Heel veel zaadjes planten.
En wanneer je vaak genoeg water geeft, gaat er vanzelf iets groeien dat je kunt oogsten. Niet bij alle zaadjes natuurlijk. Maar dat is in de natuur ook niet.
Raak niet ontmoedigd wanneer het oogsten uitblijft
Timing is cruciaal. En niet altijd te voorspellen.
Ik heb soms ook perioden dat ik denk: “Oei, nu is het wel rustiger dan normaal”.
Ondernemen is hollen of stilstaan ?
Blijf vooral zaaien
Leer mensen kennen. Laat jezelf zien aan anderen.
Want je weet nooit wat je (nieuwe) connecties voor je kunnen betekenen.
Wet van Wederkerigheid
Stel je voor dat iemand jou al eens een goede tip heeft gegeven voor je bedrijf.
Of je gratis heeft geholpen met iets. Dan gun je deze persoon toch eerder jouw business dan dat je naar een “vreemde” stapt?
Als je iets krijgt dan ben je sneller geneigd iets terug te doen.
Je voelt je daar bijna sociaal verplicht toe.
Dat is de wet van wederkerigheid.
Een bekend principe uit de psychologie.
“Betaal jij dit rondje, dan doe ik de volgende!”
Begin dus met geven. Value First.
Ook een hele sterke strategie ?? wanneer je net begint met je bedrijf.
Je kunt anderen bijvoorbeeld waarde bieden door:
- handig advies te geven
- twee mensen uit je netwerk aan elkaar voor te stellen
- je contact te wijzen op dat ene gave artikel
- zelf boeiende content te verspreiden
Zo dit waren mijn tips
Ik ben benieuwd of er iets voor je bij zit.
Mocht je zelf nu ook een hele handige aanvulling hebben, laat hieronder dan vooral een reactie achter. Zo hebben anderen er ook iets aan ?
Supertof van je!
En als je interesse hebt; ik geef ook regelmatig gratis online trainingen. “Vind je eerste klanten ook al heb je weinig ervaring” is echt de ideale training voor jou. Kijk snel HIER wanneer ik deze training ga geven en meld je direct aan.
Enthousiaste & ondernemende groet,
Gratis online trainingen
Wil jij succesvol starten of doorgroeien met jouw online bedrijf? Meld je dan gratis aan voor een van mijn online trainingen. Het is een online presentatie waarin ik je leer en inspireer hoe jij jouw volgende groeistap maakt. En je kunt al je vragen aan mij persoonlijk stellen. Tof hè?! Ik kijk ernaar uit je online te ontmoeten!