Wakker worden!
Oeps weer een klant kwijt.

Ben jij net zo in slaap gevallen als jouw klant bij die goedbedoelde verkooppraatjes?
Die werken toch ook niet?!

Spreek het reptielenbrein aan

Van je potentiële klanten.
Dan sta je daar niet als ondernemer voor een lege zaal.
Met je lijstje voordelen, USP’s, je why en je pitch.
Grafieken strak, bewijsstukken gereed.

Niemand koopt met zijn ratio

Ook niet online.
Instinctief neem je beslissingen.
Vanuit een gevoel, een primaire reactie.
In vaste patronen van oorzaak en gevolg-reacties.
Meegekregen van onze voorvaderen.
En uitgebreid door alle ervaringen die we opdoen.

We kiezen met ons onderbewuste

En praten het vervolgens met ons verstand goed.
Dus eigenlijk houden we onszelf continu voor de gek.
“ Ja, die trui heb ik echt wel nodig want…”
“ Zonder die cursus krijg ik het echt nooit geleerd..”

Dat onderbewuste zit in het oudste deel van onze hersenen.
En dat werkt vooral op reflexen en instinct.
Marketeers noemen dit het reptielenbrein.
Omdat we net zo primair reageren als een hagedis.
Of een krokodil.

Heb je wel eens goed gekeken naar een krokodil?

Die ligt de hele dag in het water te slapen.
Tot er gevaar dreigt, hij berehonger heeft of er een geschikt vrouwtje voorbijkomt.
Dan is hij ineens reuze alert en beweegt met een snelheid die je niet voor mogelijk hield.

Hap. Dag hapje.
Of hop erop.

En daarin zijn we net reptielen.
Met de juiste trigger neemt het instinct het over en komen we in actie.
Seks en geweld verkoopt.

En zo is het ook met je potentiële klanten

Wil je ze aanspreken en echt activeren?
Spreek dan het reptielenbrein aan.

Hier zijn enkele tips

  • Werk met bewegende beelden.
    Dat trekt meteen de aandacht en maakt je klant alert.
  • Prikkel de zintuigen.
    Maak alles zo tastbaar mogelijk. Dus werk met duidelijke productafbeeldingen of beschrijf je dienst zodanig dat mensen het kunnen voelen.
  • Maak beslissingen visueel en zo simpel mogelijk.
    Laat een duidelijk contrast zien, in kleur, in snelheid, in transformatie. Visualiseer 10% bijvoorbeeld als 1 rood poppetje tussen 9 blauwe poppetjes.
  • Trigger urgentie. Creëer schaarste, een deadline, een noodzaak om meteen te handelen en die knoop door te hakken. Net als in de natuur: vechten of vluchten.
  • Zorg dat je belangrijkste boodschap aan het begin en aan het einde van een tekst staat. Dat wordt het beste onthouden.

Ik hoop dat ik je met deze handvaten geprikkeld heb om eens anders naar je website en marketinguitingen te kijken. Ga eens oefenen, pas het toe. En kijk eens hoeveel extra klanten of conversies het je oplevert.

Enthousiaste & ondernemende groet,

 

 

P.S.: Laat je me weten of je verschil merkt?

Gratis online trainingen

Wil jij succesvol starten of doorgroeien met jouw online bedrijf? Meld je dan gratis aan voor een van mijn online trainingen. Het is een online presentatie waarin ik je leer en inspireer hoe jij jouw volgende groeistap maakt. En je kunt al je vragen aan mij persoonlijk stellen. Tof hè?! Ik kijk ernaar uit je online te ontmoeten!