Misschien herken jij ze wel: mensen die niet doen wat ze leuk vinden. Mensen die zichzelf dag in dag uit door werkzaamheden heen moeten slepen waar ze totaal geen energie van krijgen. Laten we heel eerlijk zijn, dat is toch niet wat jij wilt? Of wel?

De eerste stap – wat vind jij leuk?

De belangrijkste stap bij het vinden van jouw ideale klant is, dat jij werk doet waar jij echt heel blij van wordt. Waar ligt jouw hart? Wat vind jij leuk om te doen? Als jij jouw VA-bedrijf succesvol wilt maken, dan is het belangrijk dat je echt doet wat je leuk vindt. Een schrijver houdt van schrijven een regelaar houdt van regelen… En jij doet wat jij onwijs leuk vindt om te doen.

De tweede stap – aanvinken

Als we gaan kijken naar de 125 werkzaamheden die je van mij hebt gedownloaddan is het belangrijk, dat je alles daarvan gaat aanvinken wat je leuk lijkt. Heb je iets nog nooit gedaan, maar lijkt je het wel leuk om te doen? Aanvinken! Heb je er nog niet zoveel ervaring in, maar word je er wel heel blij van als je het zou kunnen? Aanvinken! Wat vind jij leuk? Daar gaat het om.

De derde stap – focussen

Nadat je alles hebt aangevinkt dat je leuk vindt om te doen, ga je je focussen op je ideale klant. Wil je in een bepaald type branche werken? Of kies je voor een bepaalde type ondernemer? Ga dan ook heel gedetailleerd onderzoeken: Wat voor type ondernemer is dat? Hoe staat hij in het bedrijf? Hoe staat hij in het leven? Hoe staat hij in de samenwerking met jou?

De vierde stap – jouw talenten

Zodra je je klantonderzoek hebt afgerond, ga je kijken naarwelke vaardigheden en talenten je al in huis hebt. En welke je nog niet hebt. Want daarin kun je je nog ontwikkelen. Ga dus heel goed onderzoeken: Wat heb ik al wel en wat heb ik nog niet? En verder: Welke ideeën heb ik? Welke waarden en vaardigheden heb ik waarmee ik mijn klanten op de allerbeste manier kan helpen?

De vijfde stap – loslaten

Nu ga je je ideale klant volledig loslaten. Dat betekent, dat je even niet aan je ideale klant denkt. Want je gaat nu heel gedetailleerd opschrijven wat jouw toegevoegde waarde is om jouw ideale klant te helpen. Focus je volledig op de toegevoegde waarde die jij te bieden hebt. En beschrijf deze tot in de puntjes.

De zesde stap – verspreiden

Jouw toegevoegde waarde ga je overal verspreiden aan de juiste personen op de juiste positie. Er zijn bedrijven die altijd op zoek zijn naar waarden, naar vaardigheden, naar netwerk. Alles wat jij kunt bieden. Dus verspreid je woord zoveel mogelijk.

En ik weet het, het is eerst zaaien en dan oogsten. Dus het kost echt veel tijd. Maar zoals ik altijd zeg: “Als er eenmaal 1 schaap over de dam is, volgen er meer.” Ik hoop dat deze tips je helpen en ik ben heel erg benieuwd naar je reactie, dus laat hem gerust hieronder achter.

 

Handtekening

Gratis webinar

Wil jij nog voordat je begint met jouw VA-bedrijf, een shift maken? Of wil jij een shift maken met jouw bestaand VA-bedrijf? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar. Het is een online presentatie waarin ik je leer hoe jij jouw business een boost geeft. En je kunt al je vragen aan mij stellen.

Pin It on Pinterest

Share This