Hoe je jouw ideale werkweek creëert en tegelijkertijd tevreden klanten houdt

Als je wilt starten als virtueel assistent dan moet je een aantal dingen weten. Bijvoorbeeld: hoeveel declarabele uren heb je nodig om voldoende inkomsten te hebben en hoeveel klanten heb je dan nodig? Wil je wekelijks vaste uren voor een klant werken? Of een paar weken wel en dan weer niet werken? Weet jij al wat je wilt?

Jij wil juist de vrijheid om je werk beter te combineren met je gezin. Zodat je niet meer afhankelijk bent van je baas om met moeite vrij te kunnen nemen op de momenten dat ze naar de dokter, logopedie of orthodontist moeten. Je wil je niet in bochten wringen om te proberen er op je werk te zijn, maar ook voor je gezin.

Werken als virtueel assistent geeft je die vrijheid. Je hoeft je niet meer gevangen te voelen in je werktijden. Je hoeft je niet meer schuldig te voelen naar een van beide toe.

Hoeveel uren ben je wel beschikbaar voor je klanten?

Vast, flexibel of incidenteel

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Maar in de regel werk je als virtueel assistent op vaste basis met je klant samen. Een ondernemer bouwt namelijk echt aan zijn bedrijf door structureel een teamlid in te zetten. Ze kunnen onmogelijk alles zelf blijven doen als ze willen dat hun bedrijf blijft groeien.

Als je op vaste basis start met je klant spreek je samen af hoeveel uur ondersteuning jij biedt. Denk bijvoorbeeld aan een x aantal uren per maand. In de regel spreid je deze uren uit over de hele maand. Maar je bent niet voor niets ondernemer geworden en jouw klant ook niet. Het kan dus zijn dat je de ene week meer te doen hebt dan de andere week. Of dat jij de ene week meer tijd hebt dan de andere week. Flexibiliteit van beide kanten dus. In de regel is het vaak zo dat je elke week een aantal uren plant per klant om werkzaamheden te verrichten. Dat geeft ook rust. Belangrijk is dat je de communicatie met je klant hierover goed afstemt, zodat jullie beiden weten wat je van elkaar kunt verwachten.

Wil je je klant structureel helpen, denk dan aan minimaal 8 uur per maand. Zo kun je je klant helpen met de hoogste prioriteiten die er zijn zodat je hem/haar ontzorgt. Er zijn ook klanten die jou misschien 15, 20 of wel 100 uur per maand willen inzetten. Dat is helemaal afhankelijk van het budget van jouw klant. Vaak werk je wekelijks voor meerdere klanten. Het voordeel daarvan is, dat je werk veel afwisseling geeft. Het houdt je ook scherp en bij elke klant leer je weer andere dingen. Dat bevordert je eigen ontwikkeling ook weer en jouw klanten zijn daar op hun beurt weer blij mee.

Nog meer mogelijkheden

Werk je dan altijd op vaste momenten voor al je klanten? Nee, dat hoeft niet. Je kunt afspreken dat je beschikbaar bent op de momenten dat ze jou nodig hebben als jij op dat moment tijd hebt. Je kunt daarvoor een los uurtarief vragen, of ze kopen vooraf een aantal uren bij je in die ze binnen een bepaalde periode bij je af moeten nemen. Het nadeel daarvan is dat die klanten jou extra energie kosten in de loop van de tijd als je met meerdere klanten werkt.

Maar hé, zo ben ik ook begonnen. Dus dat is prima om mee te starten. En er zit ook een voordeel aan. Omdat het laagdrempelig is voor je klant kun je de samenwerking rustig opbouwen en dan kunnen ze altijd nog structureel maandelijkse uren bij je afnemen.

Kies wat bij jou en je klant past en waar jullie je beiden goed bij voelen.

Heb je nog vragen na het bekijken van deze blog, stel ze dan gerust aan mij door hieronder je reactie achter te laten.

PS. Denk jij “dit is misschien wat voor mij” en voel je dat je meer vrijheid wilt om werk en gezin beter te combineren? Meld je dan hier aan voor de VA Business Boost sessie. Per maand geef ik 5 gratis gesprekken weg waarin je ontdekt hoe jij jouw VA-bedrijf moeiteloos combineert met je gezin. Lees hier meer.

Je favoriete online professionals

Je kan een lijst van deze professionals naar jezelf mailen.