Je weet het zeker, in 2019 ga je vol voor je eigen bedrijf als echte High Level ondernemer, virtueel assistent of online business expert. Gefeliciteerd!
Misschien heb je er lang over getwijfeld.
Of was je beslissing gemakkelijk gemaakt?
Mij maakt het niet uit wat je dit jaar al wel of niet hebt gedaan als zzp-er. Wanneer je vol overtuiging voelt vanbinnen: “Yes, ik ga ervoor!”, dan vind ik dat een feestje waard. Zeker weten.
Pak die koe bij de horens, want jij gaat knallen dit jaar!
En ik help jou. Met deze tips. Zodat jij jouw doelen nog sneller waar kunt maken en 2019 kunt afsluiten als het jaar waarin je echt die next level hebt bereikt. Dat zou toch fantastisch zijn?!
Doe waar je hart ligt
Allereerst is het heel erg belangrijk dat je jouw business opzet met datgene wat je het allerliefste doet. Dat je kijkt naar waar jouw hart en kracht liggen en hier een goede combinatie van maakt. Want dan ga je een bedrijf opbouwen vanuit passie, enthousiasme en plezier. En weet je hoe aantrekkelijk je dan wordt voor potentiële klanten?
Heel erg.
Ga maar na. Je kent ze zelf vast ook. Van die mensen die zo vol positieve energie zitten dat je er zelf blij van wordt. Daar wil je toch ook graag mee samenwerken?
Dus dat is het allerbelangrijkste waarmee je dit jaar jouw doelen gaat behalen: volg je passie.
Leer nieuwe dingen
De tweede tip die ik je kan geven is blijf jezelf ontwikkelen. Dat betekent soms nieuwe dingen leren. Omdat je iets heel graag wilt maar het nog niet kunt. En dat is helemaal niet erg. Zo blijf je juist bij.
Want de markt verandert zo ontzettend snel dat het superbelangrijk is om bij te blijven met jouw vakkennis. Stilstaan kan niet meer. Dan word je na een tijdje ingehaald. Of je verliest je status als expert, wat natuurlijk heel erg zonde zou zijn!
Zelf volg ik ook nog altijd trainingen om mezelf up-to-date te houden en ik heb nog steeds coaches die ik regelmatig zie. Alleen dan kan ik het beste blijven geven van mezelf in de opleidingen die ik geef.
Dus ga nieuwe dingen leren, ook al is het spannend of eng, dat geeft helemaal niks. Want je hoeft het niet alleen te doen! Zoek mensen van wie je wilt leren of die je kunnen begeleiden met persoonlijke vragen, een buddy, een coach.
En zet voor jezelf op een rijtje:
Wat wil ik echt heel graag gaan doen dit jaar? Welke nieuwe dingen wil ik leren?
Zodra je dit helder hebt voor jezelf komt de volgende stap.
Maak je doelen SMART
Het is heel moeilijk om dingen te bereiken die niet heel concreet zijn. Want hoe weet je nou wanneer je erin geslaagd bent?
Stel je doel is meer balans tussen werk en privé. Betekent dit voor jou dat je minder uren wilt werken en meer vrij wilt zijn? Of met meer plezier wilt werken waardoor je privé minder stress ervaart? Misschien wil je evenveel werken, maar op andere tijden die beter passen bij je andere bezigheden als sporten, kinderen, hobby’s, opleiding?
Je ziet het. Hoe gedetailleerder je bent in je doelen stellen, hoe gemakkelijker het is om er acties aan te hangen. En aan te geven wanneer je vindt dat je ze hebt bereikt.
Maak je doelen daarom concreet via de SMART-methode:
- Specifiek: ben zo duidelijk mogelijk
- Meetbaar: hoe ga je jouw vorderingen bijhouden?
- Acceptabel: is je (thuis)omgeving het ermee eens?
- Realistisch: is je doel haalbaar?
- Tijdgebonden: wanneer is je deadline?
Plannen maar!
Met alleen businessdoelen ben je er nog niet. Je zorgt ook voor een financieel plan.
Vraag jezelf daarbij af:
- Waar wil ik naartoe groeien?
- Hoeveel uren ga ik werken?
- Hoeveel wil ik dan verdienen het komende jaar?
Vergeet daarbij ook regelingen niet die je financieel kunnen helpen. Zoals belastingaftrek voor kleine zelfstandigen, startersregelingen bij gemeente of starten vanuit de WW met hulp van het UWV.
Je hebt nu je doelen al heel specifiek gemaakt. Dan ga je verder met je strategie: je marketingplan met alle acties erin om te komen waar je wilt zijn.
Wat zet je erin? Bijvoorbeeld:
- Wie jouw klanten zijn
- Hoe jij bij ze in beeld gaat komen
- Hoe jij zorgt dat ze naar je toe komen
- Hoe jij jouw nieuwe diensten in de markt zet
- Welke middelen je gaat gebruiken (bijvoorbeeld Instagram)
Wees zo concreet mogelijk in wanneer je dit opschrijft. Want dan heb je ook een plan waar je acties aan kunt koppelen. Op internet kun je ook verschillende voorbeelden vinden ter inspiratie.
Klaar? Dan is het tijd voor de laatste stap.
Blijf wekelijks in beweging
Je hebt nu een duidelijk businessplan met SMART doelen en een marketingplan waarin staat hoe je die gaat realiseren. Prachtig! Maar dan? Zonder actie ben je nog nergens. Dus kom in beweging.
Zorg ervoor dat je wekelijks acties onderneemt.
Hoe je dit doet is aan jou. Je weet zelf het beste wat bij je past. Voor de een werkt het heel goed om iedere week een aantal uren te blokken in zijn agenda. Een ander werkt misschien veel beter met een soort actieblad op zijn bureau. Je kunt ook dagelijks een timer zetten als reminder of gebruik maken van online planningstools. Kies wat bij je past.
Belangrijk is dat jij iedere week aan de slag gaat met je marketing en sales. Zo blijf je in beweging en kun je je bedrijf steeds verder opschalen. Je bouwt aan je netwerk, je zichtbaarheid en een continue klantenstroom.
En ook al zit je bijna vol met klanten, dan nog is jouw marketing essentieel.
Want misschien wil je straks wel naar een next level. Misschien wil je wel een ander type klant gaan aantrekken, of grotere klanten. Of wil je werk gaan uitbesteden. Noem maar op.
Neem jezelf en je bedrijf echt serieus.
Zorg voor een goed plan EN dat je dit nastreeft.
Wat wordt jouw focus dit jaar?
Ik ben heel benieuwd waaraan jij dit jaar aan gaat werken. Wat is nou jouw grote doel waarvan je weet: als ik dat heb bereikt, dan ben ik zielsgelukkig? Ik gun je zo dat je in december terugkijkt en supertrots kunt zijn op het pad wat je hebt afgelegd. Als mens en als ondernemer.
Ik wens jou een heel mooi jaar toe en ik ben heel erg benieuwd naar je reactie.
Gratis webinar
Wil jij nog voordat je begint met jouw VA-bedrijf, een shift maken? Of wil jij een shift maken met jouw bestaand VA-bedrijf? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar. Het is een online presentatie waarin ik je leer hoe jij jouw business een boost geeft. En je kunt al je vragen aan mij stellen.