Zit jij al in jouw “Blue Ocean”?

Hoe zou het zijn wanneer klanten naar je toe kwamen? Dat je niet steeds maar aan het reageren bent op diverse oproepen als een van de zovelen?

Geen lastige situaties met concullega’s meer wanneer je allebei voor dezelfde opdracht wilt gaan. Geen grote speurtochten meer op diverse freelancesites terwijl je veel liever aan je bedrijf aan het werken bent.

Heerlijk toch?

Het draait allemaal om slimme, strategische keuzes maken over je niche, specialisatie en dienstenpakket. Zodat klanten naar je toe komen in plaats van andersom. 

En dat begint met de “Blue Ocean Strategy”.

Wat bedoel ik hiermee?
Je hebt 2 soorten markten: de rode oceaan en de blauwe.

De rode oceaan bestaat uit:
alle bedrijven, diensten en producten die er op dit moment zijn. Je kent ze, gebruikt ze en misschien lever je ze ook zelf wel.

Het draait hier om competitie, opvallen in een steeds voller wordende markt. Daar heb je ellebogen voor nodig, hoekslagen, trappen, stompen. Zweet, tranen en bloed. En daarom noemen ze het ook de ‘rode’ oceaan. Hoe meer vissen strijden om hetzelfde voer, hoe minder er overblijft.

Niet fijn om te zijn toch?

Gelukkig is er ook een blauwe oceaan.
Hierin bevinden zich alle producten, bedrijven en diensten die (nog) niet bestaan. Alle groeikansen, goede ideeën en innovaties. Je hebt hier geen competitie omdat alles nog nieuw is en nog niet ontdekt.

Je hoeft niet te vechten in een overvolle oceaan om potentiële klanten want je creëert juist vraag. Er ontstaat een markt voor jouw diensten. Gewoon omdat je iets anders doet dan anderen en daarom opvalt.

Mooi hè!
Wees een blauwe vis!
Ik vond het echt een eyeopener toen ik hier een boek over las.
Dat wilde ik worden, een blauwe vis! Maar goed, hoe doe je dat?

blauwe visBlauwe vis -tip 1

Kies een specifieke niche. Wanneer je iedereen probeert te bereiken, dan spreek je niemand aan. Dus ga eens kijken bij wie jij je fijn voelt. Wat is nou echt een niche dat heel erg bij jou past?

Durf daarin heel specifiek te zijn. Hoe duidelijker je niche, hoe beter je ook kunt leren de taal van je doelgroep te spreken, hun pijn en verlangens te begrijpen.

Wees niet te bang dat je dan andere klanten laat liggen!

Want de laag eronder neem je toch wel mee. Zo spreek ik ambitieuze moeders aan, maar ik help ook vrouwen zonder kinderen of mannen om hun eigen bedrijf als High Level ondernemer op te bouwen.

blauwe visBlauwe vis -tip 2

Voeg iets unieks toe. Iets wat iemand anders nog niet doet. Denk bijvoorbeeld aan een speciale tool die heel veel mensen nog niet gebruiken, maar waar jij wel kennis van hebt.

blauwe visBlauwe vis -tip 3

Vergroot één ding waar jij goed in bent. Ook al ben je goed in meerdere dingen. Kies er één, maak dat groot en zet het in de spotlights op je website en in je marketing. Bijvoorbeeld: ik ben de nummer 1 High Level VA in Facebook adverteren. Ook al doe je nog andere dingen daaromheen, dat geeft niet. Maar laat je paradepaardje zien in je etalage.

blauwe visBlauwe vis -tip 4

Maak combinaties van je producten en diensten. Op deze manier kun je jouw klanten meer waarde bieden EN je bindt ze sterker aan je bedrijf.

Voorbeeldje.

Je biedt je klant een traject aan en voordat je gaat starten kan diegene nog een speciale VIP-dag boeken als echte kick-off.  Een dag waarop je samen gaat nadenken over de strategie. Waar sta je nu met je bedrijf, waar wil je naartoe en wat wordt het strategische plan dat we daarvoor gaan inzetten?

Supercool wanneer je dat kan combineren! En zo kun je van alles bedenken.

blauwe visBlauwe vis -tip 5

Speel in op nieuwe ontwikkelingen. Ga kijken binnen jouw expertise naar innovaties en de nieuwste trends. Kun je daarop inspelen? Misschien ken je wel een leuke tool die je kunt inzetten. Of kun je efficiënter gaan werken, automatiseren om zo tijd te bespraken voor je klant? Dus wees alert op nieuwe ontwikkelingen die heel erg goed bij jou passen zodat je die kunt gaan aanbieden.

Je ziet het, om je mindset fris te houden is het vooral belangrijk om goed te kijken naar wat om je heen gebeurt. In je vakgebied. Maar ook bij je potentiele klanten. Wat zijn hun onuitgesproken knelpunten? Waar zijn zij het meest bij geholpen?

Wat wil je klant?

De grap is dat de meeste ondernemers niet van zichzelf weten waar ze concreet behoefte aan hebben. Ja, meer tijd, meer klanten, meer omzet, dat soort dingen. Maar de ene keer vertaal je dit in bedrijfsprocessen efficiënter maken. En de andere keer in meer handen erbij.
Daarom is marktonderzoek zo belangrijk.

Ga in gesprek met je doelgroep. En blijf vragen stellen. Ook al zit je vol met klanten. Zo houd je binding en blijf je scherp. Op nieuwe ontwikkelingen, nieuwe vragen in de markt. En dan is de stap naar de blauwe oceaan het snelst gemaakt!

Welke kleur ben jij?

Ik ben heel benieuwd of een van deze tips jou heeft geïnspireerd om de oversteek te maken van rood naar blauw. Waar zit jij in het proces
Supertof wanneer je hieronder een reactie achterlaat.

Heel veel succes!

 

Enthousiaste, ondernemende groet,

Gratis online trainingen

Wil jij succesvol starten of doorgroeien met jouw online bedrijf? Meld je dan gratis aan voor een van mijn online trainingen. Het is een online presentatie waarin ik je leer en inspireer hoe jij jouw volgende groeistap maakt. En je kunt al je vragen aan mij persoonlijk stellen. Tof hè?! Ik kijk ernaar uit je online te ontmoeten!

Pin It on Pinterest

Share This