Doodeng vond ik het om mijn eerste bericht op Facebook te posten waarin ik vertelde dat ik startte als virtueel assistent. 10 keer las ik de tekst door. Stonden er echt geen spelfouten in? Was het duidelijk wat er stond?

Rete spannend vond ik het. Wat voor reacties zou ik krijgen door mij voor het eerst echt online zichtbaar te maken? Ik kan je zeggen, het viel reuze mee. Het was zelfs leuk. Ik kreeg superleuke reacties en toen begon het echt….

Zichtbaar worden als ondernemer is voor de meesten eng. En dat is doodnormaal. Als ondernemer is het belangrijk dat je zichtbaar wordt. Je wilt namelijk een continue stoom aan inkomen en daarvoor is marketing nodig. Daarom vertel ik je graag welke stappen jij moet zetten om zichtbaar te worden als virtueel assistent. De volgende manieren helpen je daarbij:

  1. Start met marktonderzoek
  2. Kies je social-mediakanalen
  3. Bouw je website
  4. Laat anderen kennismaken met jou

Start met marktonderzoek

 

Een succesvolle start maken, doe je met marktonderzoek. Je wilt namelijk een pijnpunt oplossen van een ondernemer. Daarvoor is het nodig dat jij weet wat er speelt in de markt. Net als een dokter die de patiënt onderzoekt om een oplossing voor het probleem te vinden. Zo ga jij ook op onderzoek uit. Waar vragen potentiële klanten om? Wat hebben zij nodig? Waar liggen zij wakker van?

Doordat jij in gesprek gaat met ondernemers, weet je wat er speelt. En daar kun je op in spelen met jouw aanbod. Wanneer je namelijk een probleem oplost en een concreet resultaat biedt, willen zij met jou samenwerken. De urgentie moet hoog genoeg zijn. Als deze niet hoog genoeg is, dan voelen zij ook geen noodzaak om een dienst bij jou af te nemen.

Het is net weer als de dokter die een oplossing voor de patiënt gevonden heeft waardoor deze van zijn pijn af komt en hem kan genezen. Dan zou de patiënt gek zijn als hij niet zou kiezen voor die oplossing. Zo werkt dat ook bij jou.

En het mooie is dat je, door nieuwsgierig te zijn in je marktonderzoek, op een eenvoudige manier de ander kennis met jou laat maken. En dan slaan we de spijker op zijn kop! Je bouwt namelijk al aan je Know-Like-Trust factor. Wil je daar meer over lezen, lees dan mijn vorige blog.

Kies je social-mediakanalen

 

Social media is hot en niet meer weg te denken. Kies daarom de kanalen uit die bij jou passen en zorg dat je daar regelmatig berichten op plaatst. Laat anderen zien wat jij doet. Waarom je het doet. En wat jij als persoon te bieden hebt.

Laat de persoon achter je bedrijf zien. Mensen doen zaken met mensen. Je bereikt dus veel meer door jou als persoonlijkheid te laten zien. Zo vergroot je de kans om nieuwe klanten aan te trekken.

En sociaal is sociaal, dus niet alleen de personen in je directe omgeving weten dan wat jij doet. Ook hun kennissen en vrienden kunnen jouw berichten zien. Het bereik wat je kunt hebben is gigantisch, als je het maar op een slimme manier inzet. Denk bijvoorbeeld aan Facebook live waarin je nu 10x zo veel meer gratis bereik krijgt als een normaal bericht op je tijdlijn.

Bouw je website

 

Naast het hebben van een visitekaartje is het slim om je eigen website te hebben. Is dat per se nodig? Nee, je kunt ook starten zonder site. Mijn webbouwer was destijds erg traag waardoor ik driekwart jaar op mijn site moest wachten. Ondertussen had ik al genoeg klanten om mijn werkweek te vullen.

Mijn tip aan jou: bouw je eigen website. Want je leert daarmee om met het systeem om te gaan en die kennis en ervaring kun je weer gebruiken als je klanten gaat helpen met hun website. Dan ben je al wat meer in de materie thuis voor het geval je dat nog niet bent.

Potentiële klanten hebben dan ook de mogelijkheid om even bij jou te ‘snuffelen’ voordat ze contact opnemen. Dat vinden sommigen namelijk wel fijn. Ook hierbij is het dan belangrijk om jezelf goed te laten zien op je site. Laat zien wat je zakelijk te bieden hebt, maar laat ook je persoonlijkheid terugkomen. Wees authentiek.

En je zet daarmee jezelf ook in de schijnwerpers. Het voordeel is, dat je zelf meemaakt hoe het voelt om zichtbaar te worden. Voor jouw klanten is zichtbaar worden ook vaak een ding. Dat is wat ik in de praktijk vaak tegen kom. Doordat je zelf doorleeft hoe het is, begrijp je jouw klanten ook beter. En dat is precies wat zij willen. Ze willen iemand aan hun zijde die het ondernemerschap begrijpt en daardoor beter met ze mee kan denken.

Laat ze kennismaken met jou

 

Om vertrouwen op te bouwen is het nodig om klanten eerst kennis te laten maken met jou. Een handige manier om dat te doen, is om iets te maken wat je op je website zet en wat ze gratis kunnen downloaden. Denk bijvoorbeeld aan een PDF of video. In ruil hiervoor ontvang jij het e-mailadres van de ondernemer. Daarmee kun je via de mail contact zoeken. Dat is een laagdrempelige manier die heel fijn werkt.

Andere mogelijkheden om ondernemers kennis te laten maken met jou is persoonlijk contact zoeken. Denk aan een omgeving waar je meerdere mensen kunt ontmoeten zoals op school, bij de sportvereniging, (oud) collega’s, bij de kinderopvang, op verjaardagen, netwerkbijeenkomsten voor ondernemers etc. Kijk ook dichtbij, dat vergeten we namelijk al snel. Denk aan familie, vrienden en buren.

Het beste wat je kunt doen is aan anderen vragen of zij iemand kennen die probleem x heeft en graag resultaat y wil. Vraag dus niet direct aan iemand of zij iemand nodig hebben. Om jezelf te verkopen is deze tactiek veel prettiger om te doen en effectiever. En wat ook nog een methode is, is om te vragen of zij iemand kennen die ondernemer is (of vertel hier wie jouw doelgroep is) en die je graag een paar vragen wil stellen om jouw business beter op te zetten.

Ik wens je heel veel succes met het toepassen van deze tips.

 

7 Geheimen om succesvol te starten als Virtueel Assistent

Ontdek hoe jij als ambitieuze moeder een winstgevend bedrijf opbouwt in de tijd dat het jóu uitkomt.